UPM Biomedicals ja CELLINK aloittavat yhteistyön uraauurtavassa 3D-biotulostuksen kehitystyössä

Lehdistötiedote 10.3.2021 10.00 EET

UPM Biomedicals on aloittanut yhteistyön biokonvergenssiin erikoistuneen CELLINK-yhtiön kanssa. Kumppanuudessa yhdistyvät UPM:n asiantuntemus ei-eläinpohjaisten nanoselluloosa-biomateriaalien tuottamisessa ja CELLINKin laaja kokemus 3D-biotulostuksen kehittämisestä. Kumppanuus tarjoaa uraauurtavia ratkaisuja biolääketieteen kasvaville markkinoille.

3D-tulostuksessa on otettu huomattavia kehitysharppauksia viime vuosikymmenenä, ja tekniikka on yleisesti käytössä monissa huippuluokan sovelluksissa. 3D-biotulostuksesta on tullut tärkeä työkalu esimerkiksi syöpätutkimuksessa, jossa voidaan tulostaa kasvaimista malleja eri hoitomuotojen testaamiseksi. Viime aikoina 3D-biotulostusta on kokeiltu myös kliinisessä ympäristössä, sillä tekniikalla on mahdollista tulostaa kudos- tai elinsiirteitä ihmispotilaille. Ei-eläinperäisten raaka-aineiden, kuten UPM:n nanoselluloosan, käyttö biomusteissa pienentää immuunivasteen tai hylkimisen todennäköisyyttä ja siten edistää kudos- ja elinsiirtojen onnistumista.

Patentoitu CELLINKin ja UPM-Kymmene Oyj:n toimesta.

Kahden vahvan kumppanin, Cellinkin ja UPM:n, yhteistyö vahvistaa uskoa siihen, että kliiniset ratkaisut eivät jää vain harvojen sairaaloiden käyttöön vaan ne kehitetään teollisiksi ja kliinisiksi standardeiksi, jolloin niitä voidaan soveltaa helpommin myös laajemmassa mittakaavassa.

"Tuottamamme materiaali on valmistettu vain nanoselluloosasta ja vedestä, eikä siinä ole eläinperäisiä komponentteja tai epäpuhtauksia. Olimme ensimmäinen yhtiö, joka valmisti tätä materiaalia lääkinnällisiä laitteita koskevan ISO 13485 -laatustandardin mukaisesti, mikä on ratkaisevan tärkeää kliinisten sovellusten kannalta. Yhdessä laadukkaiden materiaaliemme ja CELLINKin 3D-tulostusosaamisen kanssa tuotamme regeneratiivisen lääketieteen tulevaisuutta tippa kerrallaan", sanoo UPM Biomedicalsin johtaja Johana Kuncova-Kallio.

"Olimme ensimmäinen selluloosabiomustetta markkinoille tuonut yritys, ja yhteistyö UPM:n kanssa on avannut lukemattomia mahdollisuuksia. Yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat vaikuttaa asioihin, ja me teemme nyt juuri niin. Uskomme, että näitä teknologioita käytetään tulevaisuudessa kudosten korjaamiseen tai korvaamiseen, ja se on erittäin innostavaa", sanoo CELLINKin toimitusjohtaja Erik Gatenholm.

Lue lisää UPM Biomedicalsin uusimmista kehitysaskeleista osoitteessa www.upmbiomedicals.com.

Lisätietoja antavat:
Johana Kuncova-Kallio, johtaja, UPM Biomedicals, puh. +358 40 612 6300
Tony Kiuru, Life Science -liiketoiminnan kehityspäällikkö, UPM Biomedicals, puh. +358 40 708 5100

UPM, Mediasuhteet
ma-pe klo 9-16
media@upm.com

UPM Biomedicals
UPM Biomedicals on edelläkävijä laadukkaan nanoselluloosan tuottamisessa lääketieteen ja biotieteiden sovelluksiin.  Yli 300 patenttia suojaa suomalaiseen koivuselluun pohjautuvia nykyisiä ja tulevia tuotteita. Teemme aktiivisesti yhteistyötä yliopistojen, tutkimuskeskusten ja keskeisten teollisuuskumppaneiden kanssa kehittääksemme tulevaisuuden innovaatioita ja tuotteita lääkeaineiden tehoseulontaan, yksilöllistettyyn lääketieteeseen, edistyneisiin soluterapioihin, 3D-biotulostukseen, kudosteknologiaan ja edistyneeseen haavanhoitoon.

UPM
Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

Cellink
Vuonna 2016 perustettu CELLINK on maailman johtava biokonvergenssiyhtiö, joka tarjoaa teknologioita, tuotteita ja palveluja biologian luomiseen, ymmärtämiseen ja hallitsemiseen. Yhtiö keskittyy biotulostuksen, multiomiikan, solulinjakehityksen ja diagnostiikan sovellusalueisiin sekä kehittää ja markkinoi niille innovatiivisia teknologioita, joiden avulla biotieteiden tutkijat voivat tehdä 3D-soluviljelyä ja lääkeaineiden tehoseulontaa sekä tulostaa ihmiskudoksia ja -elimiä lääketieteellisen, farmaseuttisen ja kosmetiikkateollisuuden tarpeisiin. CELLINKin tuotteita käytetään yli 65 maassa ja 1 800 laboratoriossa, mukaan lukien 20 parhaan lääkeyrityksen laboratorioissa, ja niihin on viitattu yli 1 600 julkaisussa. CELLINK luo lääketieteen tulevaisuutta. CELLINK on listattu Nasdaq Tukholman pörssissä nimellä CLNK B. www.cellink.com/investors.