UPM Biomedicals ja PerkinElmer tuovat yhteistyössä markkinoille 3D-soluviljelyä hyödyntävän tehoseulontaratkaisun

Lehdistötiedote 29.9.2021 16.00 EEST

UPM Biomedicals ja PerkinElmer Health Sciences, Inc. ovat sopineet UPM:n GrowDex®- ja GrowDase™-tuotteiden globaalista jakelusta. PerkinElmerin tunnistamis-, kuvantamis- ja automaatioratkaisut sekä UPM:n asiantuntijuus 3D-soluviljelyreagensseissa mahdollistavat tehoseulontaratkaisun (HTS) tutkijoille mm. lääketutkimuksen avuksi.

Automatisoitua HTS-seulontaa käytetään laajalti satojen potentiaalisten lääkeaineiden samanaikaiseen arviointiin. 3D-soluviljelyä hyödyntävien menetelmien yleistyminen on luonut tarpeen uusille, syöpälääkeseulonnan kaltaisiin HTS-sovelluksiin sopiville korkealaatuisille reagensseille. UPM:n huonelämpötilassa käsiteltävät nanoselluloosasta valmistetut GrowDex-hydrogeelit luovat ihmiskehoa muistuttavan kasvuympäristön sekä ne sopivat erittäin hyvin skaalautuviin ja automatisoituihin tutkimuksiin suorituskyvystä tinkimättä. GrowDase puolestaan mahdollistaa tehokkaan ja yksinkertaisen tavan ottaa solut talteen jatkokäsittelyä varten. Yhdistettynä ne tarjoavat suurikapasiteettisia 3D-soluviljelytutkimuksia varten ihanteellisen ratkaisun, joka tuottaa toistettavia ja luotettavia tuloksia ja auttaa näin tutkijoita paremmin ennustamaan lääkeaineiden tehokkuutta ennen eläin- ja ihmiskokeisiin siirtymistä.

PerkinElmerin automaattinen Opera Phenix® Plus -kuvantamisjärjestelmä ja GrowDex-hydrogeelit ovat erinomainen yhdistelmä, jota on käytetty menestyksekkäästi jo useissa merkittävissä tutkimushankkeissa. Näistä esimerkkinä on räätälöidyt syöpähoitojen kehittämiseen tähtäävät ja potilaan kudoksesta valmistettujen solujen automatisoitu lääkeherkkyys- ja resistenssitestaus.

”Laitteisto, ohjelmisto ja soluviljelymatriisit yhdessä luovat ratkaisun, joka takaa testien välisen yhdenmukaisuuden ja siten helpottaa tutkijoiden työtä. On jännittävää nähdä, miten yhteistyö edistää tutkimusta ja nopeuttaa lääkeaineiden kehitysprosessia. Olemme PerkinElmerin kanssa varmistaneet, että GrowDex-tuotteiden toimitukset voivat alkaa välittömästi”, UPM Biomedicals -liiketoiminnan johtaja Johana Kuncova-Kallio kertoo.

”On erittäin tärkeää, että potentiaalisten lääkeaineiden fysiologinen merkittävyys voidaan varmistaa tutkimushankkeissa nykyistä varhaisemmassa vaiheessa. Se edesauttaa uusien lääkeaineiden löytämistä ja vähentää kliinisten kokeiden epäonnistumisastetta. Tämä yhteistyö ja työmme UPM:n innovatiivisten 3D-soluviljelyreagenssien jakelijana laajentaa omaa 3D-soluviljelyratkaisujen valikoimaamme. Yhteistyön avulla pystymme nopeuttamaan tutkimusprosessia ja täten auttamaan tutkijoita löytämään toimivia lääkeaineita potentiaalisten kandidaattien joukosta,” PerkinElmerin Life Sciences -liiketoiminnan johtaja Alan Fletcher jatkaa.

Lisätietoja antavat:
Johtaja Johana Kuncova-Kallio, UPM Biomedicals, puh. 040 612 6300
Life Science -liiketoiminnan kehityspäällikkö Tony Kiuru, UPM Biomedicals, puh. 040 708 5100

UPM, Mediasuhteet
ma-pe klo 9–16
media@upm.com

UPM
Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Alamme johtavana toimijana ja vastuullisuuden edelläkävijänä olemme allekirjoittaneet YK:n 1,5 asteen ilmastositoumuksen. Ilmastonmuutosta hillitsevät tavoitteemme ja toimenpiteemme perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Yhtiössämme työskentelee noin 18 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 8,6 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore – Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

PerkinElmer
PerkinElmer tuottaa laitteita ja ohjelmistoja, joilla tutkijat voivat tarttua vaikeimpiinkin tutkimus- ja potilastyön haasteisiin. Tavoitteemme on innovaatioidemme avulla edistää terveempää elämää tarjoamalla ainutlaatuisia ratkaisuja kliinisen diagnostiikan, biotieteiden ja elintarvikealan käyttöön sekä laadunvarmistukseen ja testaukseen. Asiakkaitamme ovat mm. yliopistot, sairaalat ja yritykset, jotka toimivat bioteknologian, terveydenhuollon, ympäristövalvonnan ja teollisuuden parissa. Yhtiömme 15 000 työntekijää työskentelevät terveyden, elämänlaadun, hyvinvoinnin ja eliniänodotuksen parantamisen puolesta maailmanlaajuisesti. PerkinElmerin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 3,8 miljardia US-dollaria ja yhtiö on listattu S&P 500-listalla. PerkinElmer palvelee asiakkaita 190 maassa. Lisätietoa on osoitteessa www.perkinelmer.com